SOS rug, nek en schouders

SOS rug, nek en schouders

Niets zo vervelend als ’s avonds met een pijnlijke rug, stijve nek of geblokkeerde schouders uit je cabine stappen. We weten ondertussen allemaal wel dat het belangrijk is om goed te zitten en dat je beter niet hangt in je bestuurderszetel. Vijf tips om nóg beter te doen.

1. Pas je zetel aan

Het is belangrijk dat de bestuurderszetel aangepast is aan jouw postuur. Zorg ervoor dat de pedalen binnen bereik zijn en je handen op ‘tien voor twee’ op je stuur liggen. Je armen plooi je best lichtjes. De rugleuning moet niet kaarsrecht zijn, maar best iets meer dan 90°.

2. Zit achteraan op je stoel

De rugleuning van je zetel is er niet voor niets. Zorg dat je rug altijd steun heeft, dus ook bij het schakelen. Vooral je onderrug heeft constant ondersteuning nodig. Dat doe je door de hoogte en diepte van de lage rugsteun zo af te stellen dat de kromming van je rug opgevuld wordt. Extra hulp nodig? Gebruik dan een ergonomisch zitkussen of een anatomische rugsteun.

3. Relax

Zet je zo ontspannen mogelijk achter het stuur. Je armen en schouders opspannen, dat is nergens voor nodig. Integendeel, zo maak je jouw spieren alleen maar extra moe. En het ziet er ook nog eens gek uit.

4. Hou rustpauzes

Door regelmatig een rustpauze in te lassen, kan je lichaam even ontspannen. Als je eventjes rondwandelt, verminder je de druk op je bekken- en rugspieren. Erna ben je weer helemaal klaar om de baan op te gaan. Hit the road, Jack.

"Rondwandelen tijdens een pauze vermindert de druk op je bekken- en rugspieren"

5. Stap correct uit

We denken er waarschijnlijk allemaal niet bij na, maar hoe stap jij uit je vrachtwagen? Een cool sprongske is misschien niet het beste idee. Probeer je lichaam zo weinig mogelijk te draaien, maar draai je benen samen – in één beweging – uit het portier en stap dan uit. Als het nodig is, kan je jouw zetel ook even naar achter schuiven.

Fitness op de parking

Niet beschaamd om even te rekken en te strekken op de parking? Je collega’s zullen nadien jaloers zijn, als zij met een zere rug zitten!

  • Ga even wandelen.
  • Maak kleine cirkels met de heupen.
  • Hang voorover en probeer met je handen je voeten te raken.
  • Trek de schouders op en laat ze met een plofje weer vallen.
  • Voor de nek: draai je hoofd rustig een paar keer naar link en rechts. Beweeg je hoofd erna van voren naar achter.

© 2019 Comfort Energy
- Privacyverklaring